Att tänja sanningar i marknadsföring

I samband med mitt jobb råkade jag ut för Apples release av Safari för Windows (beta och otroligt instabil men det är en annan historia). I samband med den releasen hävdade Apple att Safari var snabbare än alla andra desktopwebbläsare vilket är rätt imponerande även om man alltid får ta sådant med en nya salt. Varje webbläsare har sina favoritsidor och sidor som fungerar dåligt och man kan alltid plocka ut sina favoritsidor om man vill visa att man är duktig.

Det som gör det här mer intressant är att det visat sig att de benchmarks som hade Safari som väldigt mycket snabbare än konkurrenterna var felaktiga. Safari skickade onload-eventet innan sidan laddat klart (enligt den gängse definitionen) vilket fick benchmarks att stoppa sina timers och rapportera för låga tider. Allt det här går att läsa på http://www.howtocreate.co.uk/safaribenchmarks.html för den som vill ha detaljerna.

Vad jag undrar nu är om Apples PR-avdelning var medvetna om att mätningarna var felaktiga. Jag är inte helt säker. Det är mycket möjligt att de så gärna ville tro på siffrorna att de faktiskt inte kollade dem särskilt noga. Det är ett lätt misstag att göra. Det är också möjligt att de faktiskt kände till det, men såg till att formulera sig så att de faktiskt inte ljög. Benchmarks rapporterade ju faktiskt låga tider för Safari och att en bug (eller något medvetet?) i Safari fick benchmarksen att rapportera fel tider är ju inte Apples fel. Kanske är jag bara cynisk.

För den som undrar, Safari är absolut inte långsam, men inte riktigt så snabb som de hävdat. Det ska bli intressant att se om de klarar av att hålla hastigheten uppe medan de lägger till alla frånvarande features (och fixar sitt onload-event).

Comments